از زبان مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب رفسنجان جناب آقای مهندس حسین چرخ انداز :

توان تولید آب در شهر رفسنجان  ۶۰۰ لیتر در ثانیه می باشد که در پیک مصرف ۸۷۰ لیتر نیاز آبی است و معادل ۲۷۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

 برای اینکه بتوانیم جبران کمبود مصرف آب را داشته باشیم مجوز ۵ حلقه چاه را گرفتیم که چهار حلقه چاه حفاری شده و یک حلقه هم به‌زودی حفاری خواهد شد و ۱۲۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت توان تولیدمان افزوده شده و اگر مردم همکاری داشته باشند، مقداری از تنش آبی کاسته خواهد شد.

از چهار حلقه چاه، یک حلقه چاه وارد مدار شده و سه چاه به‌زودی وارد مدار می‌شوند.

 برای رفع تنش آبی حومه شرقی یک حلقه چاه حفاری شده خط انتقال آب اجرا و در حال اجرای خط انتقال برق هستیم که به‌زودی وارد مدار می‌شود و مشکل تنش آبی حومه شرقی حل خواهد شد.

برای حومه غربی هم مجوز دو حلقه چاه گرفتیم. یک حلقه چاه به عمق ۲۷۰ متر حفاری شده و به‌زودی وارد مدار می‌شود و مجوز یک حلقه چاه جدید به‌عنوان پدافندی برای حومه غربی را نیز گرفتیم که تا پایان تیر یا مرداد به مدار خواهد رسید.

منطقه نوق : در شهر جوادیه مجوز حفر یک حلقه چاه گرفتیم خط انتقال آب توسط قرارگاه امام حسن(ع) و پیشرفت و آبادانی سپاه رفسنجان در حال اجراست.

انار : در سطح روستاهای انار دو حلقه چاه حفر و چاه بیاض هم حفاری و به‌زودی وارد مدار خواهند شد.

همچنین خط انتقال آب روستاهای خنامان به طول۱۲ کیلومتر اجرا و وارد مدار شده است و یک مخزن برای رویکرد ساخته شده و ساخت مخزن خالق آباد هم در دستور کار است.

در تاج‌آباد و عیش‌آباد  افت فشار بالا است و روستاهای دیگر با توجه به استفاده آب و استفاده از کولر هم تنش آبی و افت فشار دارند اما قطعی آب نداریم.

مشکل آب داوران حل شد

 تعدادی از روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند مانند علی آباد رویکرد و داوران که تا دو سه روز قبل با تانکر آبرسانی می‌شد و با توجه به اینکه چاه داوران در اثر سیل تخریب شده بود، توانستیم چاه جدید را حفاری و وارد مدار کنیم و مشکل آب این روستا حل شد.

 خط انتقال کبوترخان توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه رفسنجان در حال اجراست و ۲۷ کیلومتر از آن اجرا شده  و حوضچه های مسیر در حال ساخت است.

سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر شبکه داخلی در سطح روستاها بازسازی شده و ۵۷ کیلومتر خط انتقال ساخته شده است، ۲۵۰۰ متر مخزن برای جوادیه فلاح، علی آباد واحمدآباد و ۲۲ هزار متر مکعب مخزن ذخیره قرارگاه امام حسن(ع) در حال اجرا دارد که یک مخزن برای شهر صفائیه و فردوسیه، یک مخزن برای حومه شرقی و یک مخزن برای کبوترخان و روستاهایی که در مسیر انتقال قرار دارند، اختصاص دارد.

مقداری مشکل تنش آبی در شهر صفائیه داریم که مجوز یک حلقه چاه پدافندی برای شهر صفائیه گرفتیم و به‌زودی مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص و کار اجرا می شود

حفر یک حلقه چاه پدافندی در جوادیه فلاح در دستور کار است که عملیات حفاری آن به زودی شروع می‌شود.

چاه راویز در حال حفاری است که مشکل تنش آبی دهستان راویز هم برطرف می شود و قرارداد بازسازی مخزن مجتمع شریف آباد به ارزش 10 میلیارد بسته شده و مخزن در حال احداث است که بعد از احداث وارد مدار می شود.

در روستای اودرج یک مخزن ۵۰۰ متر مکعبی ساخته شده، دره جوز هم مخزن احداث و چاه دره در حفاری شده و تا ۵ روز آینده تجهیز می شود  و ۳ باب مخزن و ۲۵ کیلومتر خط انتقال نیز انجام شده است.

شرکت آبفا رفسنجان ۱۴۰ هزا مشترک دارد و ۱۰ هزار مشترک به‌صورت خودگردان است که شورای تأمین آب و فاضلاب را موظف کرده که نسبت به تحویل شبکه اقدام کند

تأمین آب شرب رفسنجان از ۸۴ حلقه چاه

 ۸۴  حلقه چاه برای تأمین آب شهرستان داریم که تماما از سفره های زیرزمینی استفاده می‌کنیم سدی هم در شهرستان رفسنجان برای مصرف شرکت آبفا وجود ندارد.

چرخ‌انداز مصرف زیر هفت مترمکعب را شامل تشویق مشترکین دانست و گفت: بر اساس رنج میانگین الگوی مصرف تخفیفاتی برای مشترکین در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت مخزن ۱۵ هزار متر مکعبی رفسنجان هم توضیح داد: مخزن ساخته و آماده است. باتوجه به اینکه باید خط انتقال آن را اجرا کنیم، ۷ هزار متر لوله نیاز دارد که ۴۵۵۰ متر خریداری شده و ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای خطوط انتقال اجرا شده که در صورتی که پیمانکار انتخاب شود تا ۱۳ تیرماه عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

با ورود این مخزن، ذخیره آب بیشتر می شود و تنش آبی برطرف می شود و در مجموع ۵۵ هزار متر مکعب مخزن ذخیره خواهیم داشت.

۱۴۰۲ آب خلیج فارس به رفسنجان می رسد

مجوز تخصیص ۵ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس به شرکت آبفا رفسنجان داده شده که با دستور استاندار و پیگیری نماینده و فرماندار خط انتقال در حال اجراست و از جلوی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی ما (جنب آرامستان) به سمت کرمان در حال اجراست که به زودی ۱۶ کیلومتر ابتدایی که از ابتدای خط هست به رفسنجان شروع شود.

در سال ۱۴۰۲ آب خلیج فارس به رفسنجان می رسد.

تصفیه خانه آب رفسنجان : دومین پیمانکار برای ادامه کار به زودی کار را شروع می کند و رایزنی شده با صحبتی که مسؤولان با مدیران مس داشتند ۲۰ میلیارد تومان به شرکت پرداخت کردند و قول مساعد دادند که تصفیه خانه ساخته شود و تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصفیه خانه آب شرب تا مهرماه ۱۴۰۳ آماده می شود

با توجه به مشکلات شرکت و مجموعه مس تأخیری در کار اجرایی ساخت تصفیه خانه به وجود آمد که با پیمانکار جدید امیدواریم تا مهرماه ۱۴۰۳ تصفیه خانه ساخته شود.

مردم با توجه به اینکه تابستان هست و کولرهای آبی روشن هستند در مصرف آب صرفه جویی کنند که بتوانیم تابستان را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم و قول می دهیم برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم به سرانجام رسانده و آب مورد نیاز شهروندان را در مدار قرار دهیم.

برخورد با انشعابات و پمپ های غیرمجاز : مردم تخلفات در این زمینه را از طریق سامانه ۱۲۲ گزارش دهند.

 شهرداری در خصوص آبیاری فضای سبز همکاری خیلی خوبی دارد و مخزن دو هزار متر مکعبی ساخته و از خط انتقال ۳۱۵ که اجرا کرده خیلی از پارک های بزرگ را از مجموعه آب شرب جداسازی کرده است. جاهایی که از آب شرب استفاده می کنند ابتدای صبح و طول شب هست. با مدیرعامل پارک ها و فضای سبز تفاهم داشتیم که رعایت می کنند.ضمن آنکه یک حلقه چاه را که نزدیک مخازن ما وجود دارد شب ها در اختیار آبفا قرار می دهند.

فاضلاب شهری : با توجه به قول مساعد مدیرعامل شرکت مس به فرماندار و استاندار تفاهم نامه ای به امضا رسیده که عملیات اجرای تصفیه خانه آغاز شود و مشاور مدیر عامل هم بازدیدی از سطح شهر داشتند که جانمایی شود.ما مطالعات این طرح را کاملا انجام و اسناد را در اختیار شرکت مس قرار دادیم.

طرح فاضلاب شهری رفسنجان ۳ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد

 برآورد می‌شود بیش از ۳ هزار میلیارد تومانهزینه اجرایی پروژه فاضلاب شهری رفسنجان باشد که با اجرای این طرح پساب آن ۵۰۰ لیتر در ثانیه است که معادل ۲۵ حلقه چاه است و کمک خوبی برای صنایع مس است.

مدیرعامل شرکت آبفا شهرستان رفسنجان در پایان سخنان خود از همه مسؤولان شهرستان که همکاری لازم با شرکت آبفا دارند قدردانی کرد و گفت: به خصوص اداره برق که قطعی برق را به سرعت برطرف می کنند و زمان بندی برای قطع برق چاه های اداره آب ندارند، تشکر می کنم.