.

تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع مس ایران و آب و فاضلاب استان کرمان با سرمایه‌گذاری حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاضلاب شهرهای رفسنجان، شهربابک، خرسند، خاتون‌‌آباد و رابر به امضا رسید.

با انعقاد این تفاهم‌نامه و اجرای طرح فاضلاب در 5 شهر رفسنجان، شهربابک، خرسند، خاتون‌‌آباد و رابر ، 15 میلیون مترمکعب پساب جهت بازچرخانی و کار صنعتی در اختیار شرکت ملی صنایع مس ایران قرار می‌گیرد.

*سهم 5 درصدی شهرداری‌ها از ظرفیت آب تولیدی در این سرمایه‌گذاری
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با اشاره به اینکه، آب مهمترین نیاز زیرساختی برای توسعه است، عنوان کرد: بزرگترین مشکل استان کرمان، تامین آب است و برای اینکه بتوانیم طرح‌های توسعه‌ صنعتی را در استان اجرا کنیم، باید به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف برویم.
وی به ظرفیت‌های قانونی استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله پساب اشاره داشت و افزود: خشکسالی‌ها بر کشاورزی استان تاثیر گذاشته است و ما برای توسعه صنعتی باید تولید آب را از آب‌های غیرمتعارف انجام دهیم.   
فداکار تصریح کرد: ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان برای سرمایه‌گذاری مطلوب است، اما نبود آب چالش ایجاد می‌کند. با سرمایه‌گذاری شرکت مس انگیزه‌ای برای برنامه‌های توسعه‌ صنعتی ایجاد می‌شود.
استاندار کرمان تاکید کرد: 5 درصد از ظرفیت آب تولیدی در این سرمایه‌گذاری، سهم شهرداری‌ها خواهد بود که برای فضای سبز و نیازهای شهری مورد استفاده قرار گیرد.  

امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: نگاه شرکت ملی مس در این موضوع به مسئولیت‌های اجتماعی است و بالغ بر 1300 کیلومتر شبکه‌گذاری باید برای اجرای این طرح بزرگ انجام شود.
وی تصریح کرد: بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که تا شش سال زمان می‌برد و برکات زیادی برای مردم این پنج شهر و استان کرمان خواهد داشت.

علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز گفت: پساب یک آب غیرمتعارف پایدار است که برای صنعت می‌تواند مفید باشد.
وی افزود: با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس، بند قانونی در بودجه قرار گرفت که صنایع از آب نامتعارف برای مصارف خود استفاده کنند.
عبدیان از شناسایی 44 صنعت با مصرف بالای 10 لیتر بر ثانیه‌ای از آب‌های متعارف در استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: سالانه 77 میلیون مترمکعب از آب‌های متعارف، مصرف این صنایع است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: بر اساس سیاست‌گذاری انجام شده مقرر شد که 45 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز این صنایع از محل آب انتقالی از خلیج فارس به کرمان و 19.5 میلیون مترمکعب آن از محل پساب شهرها دیده شود.
عبدیان گفت: پنج شهر رفسنجان و 28 روستای آن، شهربابک، خرسند، خاتون‌آباد و رابر، 15 میلیون مترمکعب پساب دارند که با اجرای این تفاهم‌نامه در اختیار شرکت ملی مس قرار می‌گیرد.